ma 17 juli 2017 - Waterland en De Akkers in regionale top 10 populaire wijken onder jonge woningkopers
Veel starters betekent veel leven in de brouwerij. En dat is wat je als stad en wijk nodig hebt. Volgens een onderzoek van weekblad Elsevier en het Kadaster doet Spijkenisse het op dat gebied uitstekend. Twee Spijkenisser wijken, Waterland en De Akkers, staan in de top 10 van de populairste starterswijken in de zuidelijke helft van de Randstad. Waterland staat zelfs op een mooie tweede plek.
Elsevier en het Kadaster onderzochten onder meer het percentage starters van de totale hoeveelheid woningkopers en hoeveel zij per vierkante meter betaalden. Ze keken naar het jaar 2016. In Waterland bedroeg het percentage starters onder de woningkopers in dat jaar 62,4. Dus bijna tweederde. Zij betaalden per vierkante meter 1.568 euro voor hun huis. In De Akkers, op plek 9 in de top 10, was het percentage koopstarters 57,9. Een woning in die wijk is per vierkante meter wel iets goedkoper dan in Waterland: 1.516 euro. Hoewel veel jonge mensen in Rotterdam willen wonen, komen Rotterdamse wijken niet in de starterswijken-top 10 voor. De dorpen Rozenburg en Pernis (ook wijken van Rotterdam) staan er wel in, maar wijken in de stad zelf ontbreken. Blijkbaar voldoet het woningaanbod daar niet aan de wensen van veel starters of liggen de prijzen buiten hun bereik. Flink wat jonge woningkopers uit de Maasstad zijn dan ook op de regio aangewezen.
Uit het onderzoek blijkt verder dat starters op de woningmarkt in Nederland niet echt ouder zijn dan een aantal jaar geleden. Gemiddeld kopen ze op hun 32ste een huis, terwijl de piek ligt bij de de 26- en 27-jarigen. Ondanks de gestegen huizenprijzen en de strengere hypotheekregels is dit de laatste jaren niet veranderd. Blijkbaar, zo concluderen de onderzoekers, gaan starters 'tot het gaatje' om toch aan hun begeerde huis te komen. Wat hun waarschijnlijk helpt is de aanhoudend lage hypotheekrente.
Natuurlijk, wijken waar veel starters naartoe trekken zijn wijken waar de prijzen nog aantrekkelijk zijn. En dat kan komen doordat die wijken, om welke reden dan ook, niet zo populair zijn bij andere doelgroepen. Van die kanttekening geen spoor bij de onderzoekers. Als zij het over starterswijken hebben, spreken ze over 'wijken met nieuw elan'. Want veel starters betekent leven in de brouwerij. Vaak letterlijk. Starters zijn over het algemeen jonge mensen, waarvan een groot deel binnen afzienbare tijd gezinsuitbreiding krijgt. Dat is goed voor de sfeer in de wijk en voor het voorzieningenniveau.
Ik wil informatie ontvangen over:
volg ons